Intercooler chłodnica doładowania – jej zadania i usterki

Chłodnica doładowania intercooler jest podzespołem, który znaleźć można w samochodach wyposażonych w turbodoładowanie. Początkowo montowana była w turbodieslach, z czasem pojawiła się także w silnikach benzynowych – oczywiście w tych, w których zastosowano turbosprężarkę. Dzisiaj jest zatem elementem często spotykanym. Jaka jest dokładnie jej rola i jakie są jej słabe punkty oraz oznaki awarii?

Chłodnica doładowania intercooler – działanie

Konstruktorzy samochodów obok zapewnienia nam jak największego bezpieczeństwa, robią również wszystko, aby zwiększyć osiągi auta. Taką właśnie rolę mają turbosprężarki, które przy okazji pozwalają na zmniejszenie emisji spalin i zużycia paliwa. Gdzie w tym wszystkim znajduje się chłodnica doładowania intercooler? Jest ona obecnie nieodłącznym elementem turbosprężarki. Jej zadaniem jest chłodzenie nagrzanego w procesie turbosprężania powietrza, które w takiej schłodzonej postaci dostarczane jest do komory spalania.

Taki zabieg ma tak naprawdę na celu zagęszczenie powietrza, a tym samym zwiększenie jego kaloryczności, co pozwala stworzyć lepszą i bardziej wydajną mieszankę paliwa. W ten sposób samochód pali mniej, a mocy ma więcej. Turbosprężarka w połączeniu z intercoolerem zapewnia również elastyczność pracy silnika i znacznie poprawia dynamikę jazdy.

Oznaki awarii chłodnicy intercooler

Sama chłodnica doładowania intercooler ma zazwyczaj mało skomplikowaną budowę i tak naprawdę jest niewiele elementów, które mogą się w niej popsuć. Najczęstszą awarią poszczególnych jej części jest nieszczelność przewodów, które transportują powietrze do silnika. Jednym z charakterystycznych objawów takiej usterki jest pojawienie się czarnego dymu z rury wydechowej przy gwałtownym przyspieszaniu. Trzeba to jednak dobrze skontrolować, bo podobne oznaki daje np. awaria układu wtryskowego.

Inną kwestią, która pomimo prostej budowy intercoolera przyczynia się do tego, że niestety, ale czasami trzeba go wymienić, jest miejsce jego montażu. Bardzo często konstruktorzy samochodów umieszczają go z przodu silnika, bezpośrednio za zderzakiem i to bez żadnych osłonek. W takiej sytuacji chłodnica po prostu zbiera cały brud z drogi i jest narażona na ciągłe uszkodzenia mechaniczne przez drobne kamienie itd. Im jest ich więcej, tym sprawność chłodnicy jest coraz gorsza. A zdarzają się i takie uszkodzenia, które całkowicie uniemożliwiają jej pracę. Wtedy czujemy spadek dynamiki jazdy, odnotowujemy zwiększone spalanie, silnik może pracować nierówno, a z rury zauważymy czarne dymienie.

Intercooler – naprawa czy wymiana?

W przypadku awarii gumowych węży wystarczy z reguły ich wymiana. A jeśli nieszczelność jest na wlotach i wylotach, to sprawę mogą rozwiązać nowe objemki mocujące. Zabrudzenie chłodnicy także można w pewnym stopniu usunąć, co powinno zwiększyć jej sprawność. Inaczej jest w przypadku poważnych uszkodzeń mechanicznych. Tutaj już nic nie zrobimy i trzeba jednak rozejrzeć się za nowym intercoolerem. Jeśli nie wiemy, jaki dokładnie model chłodnicy pasuje do naszego auta, możemy sprawdzić to w sklepie iParts.pl, gdzie po podaniu marki, modelu, rocznika i typu silnika naszego auta, z łatwością znajdziemy pasującą do niego chłodnicę intercooler.

lerliteargentina.com ptionua.com 548.org